Transilvania Expres, nr. 3835,
Braşov
Activitatile la cursuri sunt bazate pe practică, sunt mult mai
uşor de parcurs şi asimilat şi au ata-şate aplicaţii
practice, analize şi simulări de caz, speţe, documentări
online şi discuţii libere, care au un rol important in
fixarea cunoştinţelor”, a menţionat Cristi
Lucan, Director Educaţional, AcademiadeAfaceri.ro
Citeşte
în continuare...
|
|
Demo
Curs Leadership şi Comunicare Managerială |
Rating curs: |
|
Authorship Associate:
Anca Amarandei |
Calitate curs: conform rating |
|
Data limita inscriere:08 Octombrie 2024 |
Pret curs:520 lei |
|
Durat
curs: 12 module / 12 sptmâni |
|
|
|
|
|
V prezentm n
continuare un fragment de aproximativ 10-20 % din coninutul:
Lecia
8 - Cum ia deciziile un leader i
metode de decizie performante
...
Modelul raional
general de luare a deciziei
Metoda raional
de luare a deciziei permite analiza logic
a faptelor concrete în scopul de a obine
o decizie calculat. Atunci
când problema este complex
sau nou, este posibil
realizarea unei alegeri eficace printre diferite soluii
posibile; dac problema
este simpl sau de rutin,
recursul la aceast metod
este inutil.
Decizia bazat pe o abordare
rational presupune un
drum logic trecând prin diferite etape:
Etapa I: definirea problemei - începe atunci
când se percepe nevoia unei ameliorari sau când
sunt percepute obstacole care împiedic
atingerea eficace a unui obiectiv; este etapa în
care prin analiz se realizeaz
distincia dintre cauze i
efecte/simptome, între datele principale ale problemei i
datele secundare; este etapa în care decidentul
(echipa managerial) stabileste
criteriile unei soluii
ideale si delimiteaz obiectivele
generale ale eventualelor soluii;
Etapa II: analiza faptelor pertinente - presupune
reunirea tuturor faptelor pertinente, trierea, clasificarea i
evaluarea importanei lor
relative; se face distincia
dintre fapte (fenomene adevarate sau reale) i
opinii, fiind reinute
informaiile cu valoare
de fapt; aceste informaii
pot avea ca surse registrele organizaiei,
anchetele efectuate în organizaii,
rapoartele experilor,
experiena profesional
etc.; etapa iritant fie
datorit dificultii
de a avea la dispoziie
toate datele dorite, fie datorit
cantitii
mari de date care trebuie triate;
Etapa III: cautarea soluiilor
- presupune listarea tuturor variantelor de soluii
posibile pentru problema analizat;
deseori sunt utilizate metode creative de cutare
a soluiilor alternative
(brainstorming, 6-3-5, metode matriciale etc.); de regul,
în acest stadiu, variantele propuse nu sunt evaluate,
evaluarea fiind amânat
pentru a permite colectarea unui numr
cât mai mare de posibile soluii
(cât i mai
neasteptate, originale);
Etapa IV: evaluarea soluiilor
- implic analiza soluiilor
alternative, propuse în etapa anterioar,
în funcie de o serie
de criterii (cantitative i
calitative) i alegerea
soluiei care rezolv
problema central vizat
de analiz, are cele mai
multe avantaje i
cele mai puine inconveniene;
Etapa V: alegerea soluiei
- nu implic automat închiderea
procesului decizional; se poate reveni la aceasta etap
dac etapele urmatoare,
prin imposibilitatea aplicarii soluiei
sau prin ineficiena soluiei
în rezolvarea problemei, oblig
la aceasta;
Etapa VI: implantarea soluiei
alese - este absolut necesar,
odata ce s-a ales o anumit
variant; se realizeaz
prin stabilirea etapelor de punere în practic,
a resurselor necesare (materiale, financiare si umane),
a persoanelor direct responsabile de realizarea fiecarei
etape i a metodelor
celor mai potrivite pentru fiecare etap;
Etapa VII: evaluarea deciziilor - presupune o
evaluare periodic a rezultatelor i
se realizeaz prin compararea
rezultatelor obinute cu
rezultatele prevzute;
permite asigurarea unei coerene
între rezultatele obinute i
obiectivele vizate; dac
exist o neconcordan i
o diferen
important între
acestea, se poate concluziona c
nu a fost aplicat soluia
cea mai adecvat pentru
soluionarea problemei,
iar procesul decizional poate fi reluat (integral sau
parial) în funcie
de noile informaii.
AUTOCRATIC
AI - autocratic extrem, ia singur deciziile
AII - autocratic moderat, culege informaii i
ia decizii
CI - consultativ I - consult
personalul, dar ia singur deciziile
CII - consultativ II - favorizeaz
consultarea în grup, dar poate lua singur deciziile
GII - participativ - decizia este luat
în grup
PARTICIPATIV
1. Criteriile de calitate sunt foarte importante în
alegerea soluiei?
2. Am suficiente informaii
pentru a lua o decizie serioas?
3. Problema este structurat?
4. Este important ca decizia s
fie acceptat de ctre
subordonai pentru a asigura
implementarea ei?
5. Iau decizia singur, sunt într-o oarecare msura
sigur c subordonaii
mei o vor accepta?
6. Subordonaii sunt de
acord cu obiectivele organizaionale
vizate de rezolvarea problemei?
7. Soluiile preferate
sunt susceptibile de a crea conflicte între subordonai?
|
|
|
|
|
|
|